Анна Купінська
Фото afisha.tochka.net
Даценкіада: з України до КанадиДавньогрецькими героями керував фатум. Тогочасні драматурги знали, що справжня драма людського життя у тому, що неможливо побороти долю. А тодішні глядачі знаходили втіху не у несподіваних сюжетних поворотах, а в монотонно точному здійсненні пророцтв. Нова стрічка Михайла Іллєнка "ТойХтоПройшовКрізьВогонь" будується на подібних принципах.
У основі стрічки – реальна історія, яка з часом стала легендою. 1967 року українська делегація у Канаді привезла додому звістку, що у резервації канадських індіанців вождем є українець Іван Даценко – льотчик, герой радянського Союзу, якого всі давно вважали загиблим у бою. Про справжню долю Даценка відомо надто мало, а про те, яким він чином потрапив до Канади і досі існують суперечливі думки.
Іллєнко підхопив цю давню історію, але зробив із неї не байопік, і навіть не блокбастер (як охрестили фільм у нашій пресі), а правдиву легенду про вкраїнського Одисея та Ікара, чия сувора доля виявилася сильнішою за усі його сподівання, прагнення і почуття.
Міфологізуючи життя Даценка, який у фільмі зветься Іваном Додокою, сценаристи картини забрали із фільму усе, що могло би прив’язати героя до конкретного місця чи події. Додока став збірним образом українця, який у своєму житті пережив усе: Голодомор, війну, німецький полон, сталінський табір, а згодом й втечу до Канади.
![]() |
Закохані намагаються листуватися, але їхні листи перехоплює енкаведист Степан, який також закоханий у Любу. І тільки несподівана зустріч на фронті дає Івану змогу поєднатися із дівчиною і навіть повести першу шлюбну ніч у старій батьківській хаті.
А далі все виходить з-під його контролю: бойові дії, полон, табори, втеча і марні спроби возз’єднатися із дружиною, яка народила від Івана сина. Втім, і Степан не відступається від своєї мрії оволодіти Любою.
Доля заносить Івана на Чукотку, де він краде у браконьєрів літак і потрапляє до Канади. Там він стає членом індіанського племені, згодом отримує нове ім’я "ТойХтоПройшовКрізьВогонь", але не полишає спроб повернутися на батьківщину, де на нього чекає родина.
![]() |
Іван Додока поєднує у собі селянський потяг до землі та любов до неба, чаклунський хист (герой ще й потомственний характерник!) та бойову майстерність льотчика. По суті, він втілює український народ, який попри усі свої таланти, не може бути щасливим на власній землі, политій потом і кров’ю.
Зрештою, усю глибину стрічки може побачити лише людина, яка спільно із режисером, фізично, на власній шкурі, відчуває життя українського народу, причетність до його минулого, зв'язок із предками.
![]() |
Без пророка у вітчизні
Стрічка "ТойХтоПройшовКрізьВогонь" разюче подібна на іншу картину Михайла Іллєнка – "Фучжоу", і режисер свідомо, і старанно добивався цієї схожості. Із "Фучжоу" у його новий фільм перейшло живописне полотно "Очікуючи вантаж на рейді…", деякі музичні теми (музику до фільму також писав Володимир Гронський), і вже доросла Іванка Іллєнко, яка знову втілила дівчину, що та ніяк не може добитися серця свого коханого.
І "Фучжоу", і "ТойХтоПройшовКрізьВогонь" поєднує спільна тема поневіряння українця, який змушений шукати щастя на чужині. Взагалі, Михайло Іллєнко дуже чутливий до теми подорожей, він і сам знаний мандрівник. По-суті, він розповідає одну й ту ж історію про людину, яка змушена шукати щастя деінде, але заморські блага все одно не можуть замінити їй втраченого раю на батьківській ниві.
І Михайлові Іллєнкові є з чого черпати натхнення для своїх сумних історій: він та його покійний старший брат Юрій Іллєнко є правдивою гордістю українського кіно, але Батьківщина навіть за незалежності ставилася до їхньої творчості не дуже привітно.
![]() |
Схоже, що самі продюсери та прокатники фільму Іллєнка не до кінця розуміють, як подавати його глядачеві. В рекламних матеріалах до стрічки чомусь пишуть, що це "український блокбастер" та "український Рембо" і це виглядає дивним, бо фільм має мало спільного і з першим, і з другим.
![]() |
Зрештою, "ТойХтоПройшовКрізьВогонь", попри певні недоліки, приємно і цікаво дивитися. Цей фільм виглядає переконливішим за російські історичні "блокбастери", того ж "Адмірала" чи "Тараса Бульбу". Варто відзначити і гарно поставлені бойові сцени та переконливу гру акторів - Дмитра Лінартовича, Ольги Гришиної, Віктора Андрієнка та Іванки Іллєнко.
![]() |
На початку та у середині двотисячних чимало режисерів намагалися знімати українське жанрове кіно. Та поки що саме Михайлові Іллєнкову вдалося створити фільм, який і собі хочеться подивитися, і чужим не соромно показати. Буде дуже сумно, якщо фільм пройде непоміченим.
Джерело: Українська правда
Немає коментарів:
Дописати коментар